В края на всяка учебна година Методическият център провежда диагностично изследване на компетентностите на учениците, целта на което е, от една страна, да се определи текущото ниво в тяхната подготовка и, от друга – постигнатият напредък. В диагностиката участват всички ученици в Български прогресивни училища.
Какво отличава провежданите от нас диагностики на постиженията на учениците от другите подобни изследвания?
Методологията на провежданите диагностики и използваният инструментариум съответстват на целите и особеностите на образователния модел, прилаган в Български прогресивни училища. Те са изготвени след внимателно проучване на няколко утвърдени в международната практика системи за оценяване с висока експертна и обществена легитимност (PISA – Програма за международно оценяване на учениците на ОИСР, и PIRLS – Международно изследване на уменията за четене на учениците в IV клас). Отговарят и на държавните образователни изисквания за учебно съдържание и учебните програми.
Ние оценяваме учениците в няколко области, като поставяме акцент не толкова върху усвоените знания, колкото върху уменията и нагласите да използват познанията си в определен контекст. Поради това всяка задача е формулирана към източник на информация, пресъздаващ конкретна ситуация на решаване на проблем.
Писменото и устното общуване на роден и чужд език, както и математическата грамотност са три от осемте ключови компетентности, дефинирани в Европейската референтна рамка за ключовите компетентности за учене през целия живот. Поради това български език и литература, английски език и математика са основните познавателни области, включени в ежегодните диагностични изследвания. Всяка година към тях добавяме по един иновативен компонент. Например през 2021 г. проучихме поведенческата, емоционалната и когнитивната ангажираност на учениците. За целта използвахме психометричен инструментариум, разработен и валидиран от Института за изследвания в образованието. Към изследването през 2021 – 2022 учебна година добавихме измерване на базисните умения на учениците за оценка на аргументи; работа с данни; планиране и управление на ученето и използване на ефективни стратегии за учене чрез четене. Допълнителният иновативен модул на диагностиката в края на учебната 2022 – 2023 г. е критичното мислене на учениците. Той се разработва като част от проект „Разработване и внедряване на методология и програма за формиране и развиване на уменията за критично мислене на учениците като интегративна част от учебния процес в Български прогресивни училища“, осъществяван от Методическия център.
Резултатите на учениците се представят на три нива.
- обобщени данни за разпределението на резултатите, които показват общата картина на постиженията в даден клас по отделните области на изследването
- резултати на учениците по групи умения, които позволяват да се определи кои умения са усвоени най-добре и при кои умения учениците срещат затруднения
- индивидуални резултати.