Разбработването и внедряване на Политиката за позитивно поведение има за цел да подкрепи поддържането на благоприятна училищна среда. Стремежът е да се унифицира подходът за утвърждаване на позитивното поведение в училищната общност; да се утвърдят практиките за подкрепа на учениците в саморегулацията на поведението им и да се осигурят конкретни процедури за решаване на проблемите, когато те възникнат, по конструктивен начин със стремеж за постигане на разбиране на поведението и промяната му за пълноценното личностно развитие на учениците. Водещи приниципи на политиката са създаване на възможности за развитие и практикуване на социално-емоционални компетентности, сътрудничество и насърчаване на позитивното поведение, самодисциплината и взаимното уважение, с които се гарантира, че всички членове на общността – ученици, учители, родители, разбират своята роля в развитието на положителна училищна култура.
Проектът преминава през няколко фази:
I. Разработване
Първата фаза на проекта се осъществява през учебната 2021 – 2022 г. Политиката за позивитно поведение е разработена с активното участие на професионалната група на психолозите в Български прогресивни училища. Изготвено е ръководство за приложение на политиката, в което се посочват конкретни научно доказани практики за употреба от учителите и училищните екипи.
II. Валидиране на политиката и ръководството сред различни групи в Български прогресивни училища
Тази фаза на проекта включва дискусии и съгласуване на подготвените документи в работни групи на учители, училищни лидери и родители.
III. Обучения на учителите за прилагане на практиките в Политиката за позитивно поведение: начало на учебната 2022 – 2023 г.
IV. Внедряване
Внедряването на Политиката за позитивно поведение в Български прогресивни училища започва от началото на учебната 2022 – 2023 г. Акцентът през учебната 2023 – 2024 г. е върху затвърждаването на практиките и процесите, описани в Политиката.
Паралелно с това се осъществява проследяване на ефекта от използваните процедури и практики в реална среда. След проведена анкета и срещи с екипите в училищата са набелязани няколко основни насоки за продължаване на проекта, които включват:
- разработване на приложение за работата с родителите към Ръководството за прилагане на Политиката за позитивно поведение;
- провеждане на консултации, обучения и редовни срещи на екипите по теми, свързани с работата с родителите.